انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران


منصوره یزدان جو
منصوره یزدان جو

رئیس هیئت مدیره

لیلا نقدی پری
لیلا نقدی پری

نایب رئیس هیئت مدیره

مرجان گلزار شهری
مرجان گلزار شهری

دبیر هیئت مدیره

حجت اشتری
حجت اشتری

خزانه دار

سیامک کاری نژاد
سیامک کاری نژاد

عضو هیئت مدیره

نازنین خزاعی
نازنین خزاعی

بازرس

به نام خدا

«اساسنامه انجمن صنفی کارگری طراحان فیلم- سینما استان تهران»


فصل یکم- کلیات
ماده 1- موضوع
در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آئین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مرتبط و به منظور حفظ حقوق و منافع قانونی و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء که خود متضمن حفظ منافع جامعه سینمایی نیز باشد، این انجمن تشکیل می‌شود.
ماده2- نام، تعریف، حوزة فعالیت، مدت فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن:
1-1- نام: انجمن صنفی کارگری طراحان فیلم که در این اساسنامه به اختصار «انجمن» نامیده می‌شود.
1-2- تعریف: انجمن، تشکل صنفی طراحان فیلم، شامل طراحان صحنه و طراحان لباس است که به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی و علمی اعضاء تشکیل می‌گردد.
1-3- حوزة فعالیت: حوزة فعالیت انجمن، حوزة جغرافیایی استان تهران است.
1-4- مدت فعالیت: از تاریخ تشکیل انجمن به مدت نامحدود است.
1-5- اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مرکزی انجمن: ایران، تهران، منطقه 15 شهرستان تهران – بخش مرکزی شهر تهران، بهار، خیابان دکتر شریعتی، کوچه سمنان، شماره 29 ط دوم کدپستی: 1561737511 است.
تبصره: هیأت مدیره انجمن می‌تواند هر زمان که ایجاب کند، اقامتگاه رسمی انجمن را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان به اعضا و به طور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد.
ماده 3- وظایف انجمن
3-1- تلاش برای امنیت شغلی و حرفه‌ای اعضاء
3-2- تلاش برای برخورداری اعضاء از امکانات رفاهی مناسب مانند خدمات تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نظایر آن.
3-3- ایجاد تعاونی‌های مصرف، مسکن، صندوق‌های حمایتی و نظایر آن
3-4- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواست‌های قانونی اعضاء از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن
3-5- جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌های انجمن
3-6- همکاری در جهت تاسیس، تقویت و گسترش شرکت‌های تعاونی مرتبط با انجمن به منظور برخورداری اعضاء از تسهیلات بیشتر
3-7- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضاء از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمان‌های دولتی و عمومی
3-8- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول به نام و به حساب انجمن، مشروط بر آنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
3-9- شرکت در مذاکرات حرفه‌ای با سایر سازمان‌های مرتبط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته جمعی با سازمان‌های کارگری و کارفرمایی.
3-10- پیوستن به انجمن‌های صنفی مرتبط، جهت تشکیل کانون و یا همکاری با موسسات فرهنگی مرتبط
3-11- همکاری با سایر انجمن‌های صنفی مرتبط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهدة انجمن قرار داده شده یا خواهد شد.
3-12- تنظیم مقررات مربوط به حرفه طراحی فیلم به منظور حفظ و اعتلای کمی و کیفی آن در زمینه‌های گوناگون.
3-13- تلاش برای آموزش حرفه‌ای، فرهنگی و اجتماعی اعضاء به منظور ارتقاء سطح مهارت و آگاهی لازم در شناخت و تامین حقوق اعضاء.
3-14- تعریف حرفه طراحی فیلم و تشریح و تفسیر وظایف اعضاء انجمن در روند تولید فیلم.
3-15- داوری در کلیه اختلافات مربوط به اعضاء انجمن به درخواست یکی از طرفین و اعلام‌نظر کارشناسی در خصوص دعاوی مرتبط به حرفه طراحی در کلیه مجامع.
3-16- طراحی برنامه‌های آموزشی برای آشنایی با پیشرفت‌های علمی و فنی به منظور بالا بردن سطح مهارت اعضاء از طریق برگزاری سمینار، نمایش فیلم، کارگاه‌های آموزشی، نشر کتب و ایجاد وب‌سایت‌های تخصصی پس از اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح.
3-17- فراهم کردن زمینه حضور اعضاء در مجامع هنری، فرهنگی و تخصصی داخلی و خارجی پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح.
3-18- ایجاد ارتباط دائم با سازمان‌های سیاست‌گذار سینما در جهت موزون‌کردن برنامه‌ریزی تولید فیلم.
3-19- ایجاد ارتباط با سازمان‌هایی که به نحوی با حرفه طراحی فیلم مربوط می‌باشند؛ پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح.
3-20- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
3-21- دریافت ورودیه و حق عضویت و کمک‌های مالی داوطلبانه اعضاء.

فصل دوم
شرایط عضویت، تعلیق عضویت، لغو عضویت
ماده 4- شرایط عضویت
4-1- تابعیت ایران
4-2- حداقل سن 22 سال تمام
4-3- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور
4-4- حداقل مدرک تحصیلی: دیپلم متوسطه
4-5- شاغل در یکی از رشته‌های حرفه طراحی فیلم (طراحی صحنه یا طراحی لباس) و برقراری رابطه شغلی با موضوع فعالیت در حرفه مربوطه در حوزه استان تهران
4-6- برای عضویت در انجمن، سابقه طراحی در 2 فیلم سینمایی ضروری است. تبصره: براساس آیین‌نامه عضویت مدرک تحصیلی مرتبط یا سوابق دیگر -در چارچوب تولید تصویر متحرک- می‌تواند در رد یا قبول عضویت متقاضی لحاظ شود.
4-7- نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی
4-8- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن
4-9- پرداخت هزینه ثبت‌نام و حق عضویت سالانه
تبصره 1: چنانچه بعضی از متقاضیان عضویت به دلیل فقدان شرایط، تقاضایشان از سوی هیأت مدیره پذیرفته نشود، متقاضی می‌تواند شکایت خود را با نگاه به ماده 21 بند 3 این اساسنامه توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی انجمن مطرح کند. تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
تبصره 2: در صورتی که هر یک از اعضاء، شرایط عضویت انجمن را از دست دهند یا به جا نیاورند؛ تعلیق و یا لغو عضویت می‌شوند، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی خواهند بود.
تبصره 3: عضویت انجمن اختیاری است و هیچکس را نمی‌توان به اجبار به عضویت در انجمن وادار کرد.
تبصره 4: انجمن می‌تواند عضو افتخاری داشته باشد. عضو افتخاری در مجامع عمومی حق رای ندارد.
ماده 5- علل تعلیق عضویت
5-1- عدم پرداخت به موقع حق عضویت
5-2- عدم رعایت مقاد این اساسنامه و تصمیمات قانونی انجمن
5-3- از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده 4 این اساسنامه
5-4- حکم صادره مرتبط و قطعی از مراجع قانونی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار
تبصره 1: مرجع تشخیص بندهای 1 تا 3 هیأت مدیره است.
تبصره 2: تعلیق عضویت باید همراه با توضیح علت تعلیق به صورت کتبی توسط هیأت مدیره به عضو اعلام شود.
تبصره 3: عضو تعلیقی، تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی در مجامع عمومی حق رأی نخواهد داشت. عضو تعلیقی می‌تواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح کند. تصمیم مجمع عمومی قطعی است.
تبصره 4: چنانچه عضوی حداکثر 3 ماه پس از آغاز سال مالی انجمن از پرداخت حق عضویت خودداری کند، دبیر موظف به اخطار کتبی به عضو است. عضو اگر حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ اخطار برای پرداخت آن اقدام نکند با تصویب هیأت مدیره عضویت او در انجمن به تعلیق در می‌آید.
ماده 6- نحوه لغو عضویت
6-1- چنانچه عضو تعلیقی تا یک سال از تاریخ توضیح کتبی رسمی هیأت مدیره مبنی بر تعلیق عضویت، اقدامی برای رفع تعلیق نکند، هیأت مدیره موظف به طرح درخواست لغو عضویت در مجمع عمومی است.
6-2- لغو عضویت به درخواست هیأت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
تبصره: لغو عضویت باید توسط هیأت مدیره به عضو لغو عضویت شده، بازرس و نهادهایی که با انجمن و اعضای آن ارتباط تعهدآور دارند بصورت کتبی اعلام شود.

فصل سوم
منابع مالی انجمن
ماده 7- منابع مالی انجمن
7-1- هزینه ثبت‌نام برای عضویت که تنها یک بار دریافت می‌شود.
7-2- به استناد بند 12 ماده 11 اساسنامه با تصویب اکثریت اعضای حاضر در مجمع عمومی مورخ 19/10/97 تعیین میزان ورودی و حق عضویت و سالانه برای یک دوره به هیأت مدیره تفویض می‌گردد.
7-3- کمک‌های داوطلبانه اعضای انجمن
تبصره: کمک‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی که عضو انجمن نیستند و همینطور اشخاص حقوقی با اطلاع وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی
ماده 8- عضو باید با توجه به ماده 7 همه ساله حق عضویت خود را به خزانه‌دار انجمن پرداخت و یا به حساب بانکی انجمن واریز و رسید بانکی آن را به خزانه‌دار تسلیم کنند.
تبصره 1: مبالغی که به عنوان هزینه ثبت‌نام و حق عضویت دریافت می‌شود، پس دادنی نیست.
تبصره 2: دریافت حق عضویت باید با قبض چاپی شماره‌دار و به امضای رئیس هیأت مدیره و خزانه‌دار انجمن باشد.
تبصره 3: هیأت مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن را خارج از حدود مقررات این اساسنامه مصرف کند.

فصل چهارم
ارکان انجمن
ماده 9- ارکان انجمن عبارتند از:
1- مجمع عمومی 2- هیأت مدیره 3- بازرس
ماده 10- مجامع عمومی
10-1- مجمع عمومی عالی‌ترین رکن انجمن است و از اجتماع اعضای حقیقی با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به دو صورت «عادی» و «فوق‌العاده» تشکیل می‌شود.
10-2- برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیأت مدیره موظف است آگهی دعوت از اعضاء را با قید روز، ساعت، مکان تشکیل و دستورجلسه مجمع عمومی در سایت انجمن یا سامانه پیامکی انجمن منتشر کند. از تاریخ دعوت اعضاء تا تشکیل مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز کاری فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز کاری بیشتر باشد.
تبصره: دعوت‌کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده مکلفند آگهی فراخوان تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز کاری پیش از تشکیل مجمع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کنند.
10-3- دعوت مجامع عمومی با تصویب هیات مدیره است. در صورت استنکاف هیات مدیره، بازرس می‌تواند مجمع عمومی را برگزار کند. در صورت خودداری بازرس، حداقل یک چهارم اعضاء می‌توانند مجمع عمومی را دعوت کنند.
10-4- رای‌گیری در جلسات مجامع عمومی علنی است. در مورد انتخاب هیأت مدیره و بازرس و سایر مواردی که مجمع تصویب کند، به طور کتبی و مخفی رأی‌گیری خواهد شد.
تبصره: هر یک از اعضای مجمع عمومی می‌تواند وکالت یک عضو غایب را در مجمع عمومی بر عهده گیرد. وکالت باید به تایید بازرس یا ناظران انتخابات برسد.
10-5- پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسة مجمع عمومی توسط رئیس یا یکی از اعضای هیأت مدیره، بلافاصله هیأت رئیسه مجمع، مرکب از دست‌کم یک رئیس، یک نائب‌رئیس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و ادارة جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها در دستور کار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رأی اکثریت اعضاء انتخاب می‌شوند.
تبصره 1: اعضاء هیأت رئیسه مجمع و ناظران بر انتخابات نباید نامزد عضویت در هیأت مدیره و بازرس باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتر از 50 نفر باشد).
تبصره 2: برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
تبصره 3: هیأت رئیسه و ناظران بر انتخابات، مکلفند در پایان رأی‌گیری و پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب، اسامی حائزان اکثریت آراء، اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره و نیز بازرس اصلی و علی‌البدل را اعلام و مراتب را صورتجلسه کنند.
تبصره 4: صورتجلسه مجمع عمومی توسط منشی جلسه تنظیم شده و پس از خواندن برای اعضای مجمع به امضای هیأت رئیسه و ناظران آن مجمع می‌رسد. یک نسخه از صورتجلسه باید در دفتر انجمن نگهداری شود.
تبصره 5: هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیأت رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضاء می‌تواند اعلام تنفس کرده، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته بیشتر نباشد؛ معین کند. ادامه جلسه به نحو مذکور، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی است که در صورت عدم تشکیل، در مرتبه بعدی مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار می‌شود.
10-6- چنانچه اعضای شرکت‌کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی کتباً و با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات اعتراض‌ کنند، هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر انتخابات مکلف‌اند حداکثر تا یک هفته از تاریخ رؤیت اعتراض به آن رسیدگی و نتیجه را به اطلاع معترضین برسانند.
تبصره: در صورتی که هیأت رئیسه و هیات نظارت، درستی اعتراض را بپذیرد؛ هیأت مدیره یا بازرس موظف به برگزاری مجمع عمومی برای تجدید انتخابات هستند.
10-7- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست‌کم نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت می‌یابد. چنانچه مجمع عمومی بار یکم به حد نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم و به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت می‌یابد.
تبصره 1: مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیأت مدیره با بازرس یا یک سوم اعضا به طور فوق‌العاده تشکیل می‌شود. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی است و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن همانند برگزاری مجمع عمومی عادی است.
تبصره 2: تصمیمات مجامع عمومی «عادی» و «عادی به طور فوق‌العاده» در کلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضران در مجمع معتبر است، مگر برای انتخاب هیأت مدیره و بازرس که با اکثریت نسبی آرای حاضران اعتبار دارد.
ماده 11- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی
11-1- انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره و بازرس و همچنین عزل دسته‌جمعی اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره و بازرس و انتخابات اعضای جدید از بین نامزدهای واجد شرایط.
11-2- شنیدن گزارش عملکرد هیأت مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم مقتضی درباره آن
11-3- تصمیم‌گیری نسبت به برنامه پیشنهادی سال جاری و آتی انجمن.
11-4- شنیدن، رسیدگی و تصمیم‌گیری برای تصویب گزارش مالی خزانه‌دار و بودجه آتی انجمن.
تبصره: بدون خواندن گزارش بازرس در مجمع عمومی نسبت به ترازنامه سال مالی انجمن، اخذ تصمیم معتبر نخواهد بود.
11-5- دادن رهنمود و تصویب سیاست‌های کلی و تعیین خط مشی و برنامه‌های آتی انجمن.
11-6- تصویب پیشنهاد نحوه اطلاع رسانی به اعضاء در خصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.
11-7- بررسی، تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تایید نشده است.
11-8- تصمیم‌گیری نهایی نسبت به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی، تعلیق عضویت شده‌اند، یا عضویت آنان توسط هیأت مدیره پذیرفته نشده است.
11-9- تصویب تفویض اختیار به هیات مدیره در مورد انعقاد پیمان‌های دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست‌های قانونی اعضاء و غیره.
11-10- تصویب تشکیل کارگروه‌های مورد نیاز و تاسیس تعاونی‌ها.
11-11- تصمیم‌گیری در خصوص پیوستن به انجمن‌های صنفی دیگر، به منظور تشکیل کانون مرتبط و یا عضویت در کانون‌های صنفی مرتبط و یا خارج شدن از آن.
11-12- تصویب هزینه ثبت‌نام و حق عضویت سالانه یا تفویض اختیار به هیأت مدیره در این مورد.
11-13- تصمیم گیری در خصوص انجام یا عدم انجام هر آنچه که برای تحقق اهداف انجمن مناسب تشخیص داده شود.
11-14- مجمع عمومی عادی می‌تواند نسبت به کلیه امور انجمن به جز آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است تصمیم بگیرید.
ماده 12- مجمع عمومی فوق‌العاده
12-1- هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه یا انحلال انجمن در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است.
12-2- مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور دست کم سه چهارم اعضاء تشکیل می‌شود. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود برای بار دوم با اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) رسمیت می‌یابد و در هر حال تصمیمات آن با اکثریت سه چهارم آرای اعضای حاضر در مجمع معتبر است.
تبصره 1: موارد تغییر اساسنامه باید در آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده درج شود.
تبصره 2: انحلال انجمن نیاز به رای چهار پنجم اعضای حاضر در مجمع دارد.
تبصره 3: در صورت انحلال انجمن، مجمع عمومی باید هیأت تسویه را تعیین کند.
ماده 13- هیأت مدیره
13-1- هیأت مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل بوده که از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی با رای کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسة مجمع عمومی عادی، برای مدت 2 سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان فقط برای دو دوره متوالی در صورت حفظ شرایط لازم مانعی ندارد.
13-2- هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل دهد و از بین خود یک رییس، یک نایب رییس و یک خزانه‌دار و همچنین از بین اعضای هیأت مدیره یا اعضای انجمن- به جز بازرس- یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب کند.
13-3- هیأت مدیره باید صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور را طی صورتجلسه‌ای به اطلاع اعضاء برساند و نسخه‌ای از صورتجلسه یاد شده را به منظور انجام تشریفات قانونی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.
13-4- جلسات عادی هیأت مدیره حداقل هر یک ماه یک بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا (حداقل 3 نفر) رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضای هیأت مدیره معتبر خواهد بود همچنین جلسات هیأت مدیره برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نائب رئیس یا یک سوم اعضای هیأت مدیره بطور فوق‌العاده تشکیل می‌شود.
تبصره 1: خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند. حق‌الزحمه هیأت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
تبصره2: غیبت اعضای هیأت مدیره در 5 جلسه متوالی در صورتی که فاصله 5 جلسه کمتر از 2 ماه نباشد و یا 7 جلسه متناوب در طول یک سال به عنوان استعفا از مقام هیأت مدیره تلقی می‌شود و در این صورت عضو یا اعضای علی‌البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد.
13-5- هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از تایید مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری اقدام وحساب بانکی انجمن را با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن (خزانه‌دار، رئیس یا دبیر) افتتاح نمایند.
13-6- رئیس هیأت مدیره یا دبیر و خزانه‌دار، مشترکاً صاحبان امضای مجاز برای اسناد تعهدآور و مدارک مالی هستند و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن بوده و حفظ کلیه اموال، دارائی‌ها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آنها است.
تبصره: کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیأت مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیأت مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک رئیس هیأت مدیره یا دبیر و خزانه‌دار و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
13-7- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط عضویت، لغو عضویت یا غیبت- با توجه به مفاد تبصره 2 بند 4 ماده 13 اعضای هیات مدیره، اعضای علی‌البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیأت مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.
تبصره 1: برای ترمیم ترکیب اعضای هیأت مدیره- با توجه به مفاد بند 7 ماده 13- انتخابات ترمیمی در اولین مجمع عمومی برگزار می‌شود.
تبصره 2: در صورتی که اکثریت اعضای اصلی انتخاب شده در مجمع عمومی به هر علتی از ترکیب هیأت مدیره بیرون روند (به عنوان مثال 3 نفر در ترکیب 5 نفره یا 4 نفر در ترکیب 7 نفره) انتخابات هیأت مدیره باید تجدید شود.
13-8- هیأت مدیره موظف است دست‌کم 3 ماه پیش از پایان دوره قانونی، به منظور تجدید انتخابات مقدمات برگزاری مجمع عمومی را فراهم کند.
تبصره: هیأت مدیره پس از پایان دوره قانونی، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسئول اداره امور جاری و حفظ کلیه دارائی‌ها و اموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.
ماده 14- وظایف و اختیارات هیأت مدیره
14-1- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوباتی که مجمع عمومی به عهده هیأت مدیره گذاشته است.
14-2- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن (دفتر مجامع- دفتر مصوبات هیأت مدیره- دفاتر مالی- دفتر عضویت)
14-3- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر
14-4- بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن
14-5- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه‌دار و ارائه آن به مجمع عمومی
14-6- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن
14-7- تعیین محل رسمی دفتر انجمن
14-8- انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین
14-9- بررسی وضع مالی انجمن و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه‌های جاری و ضروری آن
14-10- همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضاء
14-11- وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاه‌های دولتی و عمومی در حدود مقررات این اساسنامه و استخدام وکیل برای طرح و اقامه هرگونه دعوی و شکایت علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی و دفاع از هرگونه دعاوی و شکایات مطروحه علیه انجمن
14-12- اتخاذ تصمیم در مورد انعقاد پیمان‌های دسته جمعی با توجه به مفاد بند 9 ماده 11
14-13- بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های داخلی
تبصره: آیین‌نامه‌ها از 20 روز پس از اطلاع رسانی به کلیه اعضا قابل اجرا است.
14-14- تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارائه آن به اعضا حداقل 15 روز قبل از مجمع عمومی
14-15- تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در مراجع قانونی مرتبط
14-16- تشکیل کارگروه‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کارگروه حل اختلاف، کار گروه عضویت، کار گروه تدارکات و پشتیبانی، کار گروه امور حقوقی، کار گروه رفاهی، کارگاه آموزشی و پژوهشی و سایر کار گروه‌ها برای انجام فعالیت‌های مربوط به اهداف انجمن با توجه به مفاد بند 10 ماده 11.

ماده 15- وظایف و اختیارات رییس هیأت مدیره
15-1- مراقبت در حسن جریان امور انجمن و دعوت از اعضای هیأت مدیره برای تشکیل جلسات
15-2- اداره جلسات هیأت مدیره و تنظیم صورتجلسه‌ها با همکاری دبیر جلسه
15-3- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن، برای اجرا و پیگیری آن
15-4- امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن که با تصویب هیأت مدیره استخدام یا به کار گرفته خواهند شد.
15-5- امضای کلیه چک‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانه‌دار و ممهور کردن آن به مهر انجمن (با توجه به مفاد بند 6 ماده 13 و تبصره آن)
15-6- انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه یا مصوبات مجامع عمومی و یا مصوبات هیأت مدیره بر عهده رئیس قرار می‌گیرد.
تبصره: قسمتی از وظایف رئیس هیأت مدیره که مربوط به امور اداری است به دبیر انجمن واگذار شدنی است.
ماده 16- به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره «دبیرخانه انجمن» در مرکز اصلی انجمن دایر می‌شود.
16-1- مسئول مستقیم «دبیرخانه» دبیر انجمن است.
16-2- دبیرخانه بنا به پیشنهاد رئیس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره، می‌تواند دارای کارکنانی باشد.
ماده 17- وظایف و اختیارات دبیر
17-1- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک، صورت جلسات، سوابق اعضاء و دفاتر انجمن.
17-2- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن.
17-3- تهیه دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
17-4- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن در حدود مقررات قانونی.
17-5- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن.
17-6- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیأت مدیره و بازرس.
17-7- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامه‌های واصله از مراجع قانونی و دستگاه‌های اداری به مسئولان مربوط.
17-8 انجام سایر اموری که به هر شکل با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره: کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر رئیس هیأت مدیره مسئول هستند.
ماده 18- خزانه‌ار
خزانه‌دار مسئول امور مالی انجمن است.
ماده 19- وظایف و اختیارات خزانه‌دار
19-1- امضای کلیه چک‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور کردن به مهر انجمن.
19-2- اداره امور مالی انجمن، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب‌های انجمن.
19-3- رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تایید و امضای صورت حساب‌های مربوط.
19-4- نظارت بر خرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت در حفظ اموال منقول، غیرمنقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن.
19-5- ثبت دریافت‌ها و هزینه‌های انجمن در دفاتر رسمی انجمن.
19-6- پیش‌بینی بودجه و هزینه‌های یک ساله انجمن و تسلیم آن به هیأت مدیره برای ارایه به مجمع عمومی.
تبصره: خزانه‌دار موظف است هر سال پیش از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن را برای ارایه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و امضای رئیس هیأت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرس قرار دهد.
خزانه‌دار همچنین موظف است گزارش مالی انجمن را حداقل 15 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی در اختیار اعضاء قرار دهد.
ماده 20- بازرس
20-1- بازرس و بازرس علی‌البدل از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی و با رأی مستقیم و مخفی اعضاء حاضر در مجمع برای مدت 1 سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان فقط برای دو دوره متوالی در صورت حفظ شرایط لازم مانعی ندارد.
20-2- در صورت استعفاء، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا لغو عضویت بازرس اصلی، بازرس علی‌البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده‌دار وطایف بازرس خواهد بود.
ماده 21- وظایف و اختیارات بازرس
21-1- نظارت بر کلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی «عادی» و «فوق‌العاده».
21-2- رسیدگی و نظارت بر دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه‌های انجمن و نظارت بر جریان امور مالی و اداری انجمن.
تبصره: در صورت درخواست بازرس، خزانه‌دار موظف است کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن را برای رسیدگی در محل انجمن و برای مدت معین، در اختیار او بگذارد.
21-3- پیگیری و رسیدگی به شکایات اعضاء و متقاضیان عضویت و در صورت لزوم ارائه گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی و در صورت اقتضا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
21-4- رسیدگی و اظهارنظر در مورد گزارش مالی برای ارائه به مجمع عمومی.
21-5- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
21-6- شرکت در جلسات هیأت مدیره (در صورت لزوم) بدون داشتن حق رأی.
تبصره: بازرس باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و کلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و گزارش خود را حداقل 10 روز پیش از تشکیل مجمع عمومی به دبیرخانه انجمن تسلیم کند. همچنین بازرس ملزم است اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش دهد.
فصل پنجم
سایر مقررات
ماده 22- نامزدهای عضویت در هیأت مدیره و بازرس علاوه بر شرایط مندرج در ماده 4 باید دارای شرایط زیر باشند.
22-1- طراحی حداقل 5 فیلم سینمایی، طی حداقل 5 سال، مشروط به این که از تاریخ پایان آخرین قرارداد سینمایی نامزد، بیش از سه سال نگذشته باشد.
22-2- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
22-3- عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.
22-4- عدم عضویت همزمان در هیأت مدیره، بازرسی یا داوری در اصناف سینمایی دیگر.
تبصره: در زمان تاسیس و در نخستین سال‌های تشکیل انجمن، سابقه عضویتی می‌تواند در تشکل‌های فرهنگی یا صنفی عرصة سینما باشد.
ماده 23- هزینه‌های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل همکاری‌های اعضاء و خودیاری آنان تامین می‌شود. میزان سهمیه قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورای عالی کار قابل وصول خواهد بود. چنانچه در زمان انحلال هر یک از انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط فاقد دارایی باشند هزینه درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.
ماده 24- مسئولان انجمن، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد درخواستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای بررسی در محل انجمن یا خارج از آن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
ماده 25- انجمن در موارد زیر منحل می‌شود
25-1- در صورت تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده به ترتیب پیش‌بینی شده در اساسنامه.
25-2- گذشت شش ماه از تاریخ اعتبار هیأت مدیره و عدم اقدام به تجدید انتخابات هیأت مدیره.
25-3- در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره 1: انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قراردادهای منعقده پیشین با انجمن نیست.
تبصره 2: از تاریخ انحلال، اختیارات مسئولان انجمن خاتمه یافته و به نام انجمن حق ادامه فعالیت ندارند. مراتب انحلال و تسویه طبق اساسنامه انجمن انجام و موضوع در یکی از روزنامه‌های سراسری یا محلی (براساس حوزه فعالیت انجمن) برای اطلاع همگان درج خواهد شد.
تبصره 3: چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده منحل شود، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیأت‌ تسویه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.
تبصره 4: چنانچه انجمن براساس رأی مراجع قضائی منحل شود و تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده امکان‌پذیر نباشد، رییس هیات‌مدیره و بازرس با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف دو هفته برای تشکیل هیأت تسویه‌ای از بین اعضای با سابقه و مطلع انجمن اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.
ماده 26- چنانچه حداکثر دو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس می‌تواند راساً نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضاء اخطار دهد. همچنین یک سوم اعضای انجمن نیز می‌توانند در هر زمان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره و بازرس اقدام کنند و چنانچه ظرف حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، اقدامات مذکور به منظور تشکیل مجمع عمومی صورت نگرفته باشد، بازرس مکلف است انحلال انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.
ماده 27- هیأت تسویه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حساب‌های انجمن رسیدگی کرده، فهرست کاملی از کلیه دارایی‌های انجمن اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیرمنقول و همچنین صورتی از بدهی‌های انجمن را تهیه و دارایی انجمن را پس از تسویه کلیه حساب‌های بدهکاران و بستانکاران و تادیه بدهی‌ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه‌ای اعلام کند و دارایی‌های مانده را با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضای انجمن قرار دهد.
ماده 28- هر ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه باشد، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.
ماده 29- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجرا است.
ماده 30- زمان اجرای مفاد اساسنامه از زمان تصویب آن می‌باشد.
ماده 31- این اساسنامه در 5 فصل و 30 ماده و 130 بند و 42 تبصره در تاریخ 16/10/97 با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی مؤسس انجمن صنفی کارگری طراحان فیلم سینما- استان تهران رسید.
آیین‌نامه عضویت، تمدید، تعلیق و لغو عضویت در انجمن صنفی طراحان فیلم

(بررسی 26/01/1401)

............................................................................................................................................................



«فصل یکم- مقدمه»



در چارچوب اساسنامه انجمن، مصوب مجمع‌عمومی مؤسس در تاریخ 16/10/1397 به ویژه بندهای 5 و 6 از ماده 4 و بند 3 از ماده 5، هدف از تدوین این آیین نامه، تعیین شرایط و نحوه عضویت افرادی است که می خواهند در این حرفه مشغول به کار شوند یا به صورت مستمر در حال فعالیت حرفه ای هستند؛ همچنین پیش بینی شرایط و نحوه بررسی تعلیق و لغو عضویت طراحانی است که به عضویت انجمن درآمده اند.

در تنظیم این آیین‌نامه، با استناد به هویت صنفی انجمن طراحان فیلم:

1. صرفاً اشتغال به حرفه به عنوان معیار اصلی درنظر گرفته شده است (بند5 ماده4 اساسنامه) * منظور از اشتغال، انجام حرفه طراحی صحنه یا لباس در یک پروژه سینمایی، تلویزیونی و موارد مشابه در قبال عقد قرارداد و دریافت دستمزد است.

2. کیفیت طراحی و توانایی فنی و هنری طراح در برخورداریِ افراد واجد شرایط از حقِ عضویت در انجمن، نقشی ندارد؛ هرچند که انجمن، خود را موظف می داند در ارتقای توانایی های فنی و هنری اعضاء و کیفیت طراحی فیلم ها در سینمای ایران تلاش کند( بندهای 12، 13، و 16 ماده 3 اساسنامه).

3. مدارک تحصیلی مرتبط و کسب تجربه عملی از طریق دستیاری طراحان فیلم، در پذیرش اعضا مورد نظر قرار گرفته می شود.



«فصل دوم - عضویت»



ماده ۱- عضویت در انجمن:

پذیرش افراد به عنوان عضو انجمن صنفی طراحان فیلم با دو عنوان صورت می‌پذیرد:

الف . عضو اصلی

ب . عضو افتخاری



ماده ۲- شرایط عمومی عضویت :



1 . تابعیت ایران.

2 . حداقل سن: 22 سال تمام.

3 . متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.

4 . حداقل مدرک تحصیلی: دیپلم متوسطه.

5 . نداشتن محکومیت کیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.

6 . تکمیل برگه درخواست عضویت و تحویل آن به دفتر انجمن و دریافت رسید.

7 . قبول و تعهد اجرای مقررات اساسنامه و آیین‌نامه عضویت و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.

8 . پرداخت هزینه ثبت‌نام، حق‌عضویت و سهم اشتغال سالانه.

(سهم اشتغال مبلغی است که هر عضو باید سالانه در صورت کسب درآمد از موارد زیر بپردازد:

طراحیِ هر فیلم بلند سینمایی یا تلویزیونی، سریال برای پخش از تلویزیون یا شبکـه خانگی، آگهی‌های تبلیغـاتی.)

تبصره: تعرفۀ ثبت نام، حق عضویت و سهم اشتغال در هر سال به پیشنهاد هیئت مدیره و با تصویب مجمع عمومی تعیین می شود.



ماده 3- شرایط خاص عضویت :



الف . عضو اصلی

1 . طراحی حداقل ۲ فیلم سینمایی.

تبصره1: طراحانی که فارغ‌التحصیل کارشناسی یا بالاتر رشته‌های طراحی صحنه یا لباس از مراکز آموزش عالی مورد تائید وزارت علوم باشند و افرادی که در حداقل 8 فیلم بلند سینمایی در حداقل 4 سال (زیر نظر و با تائید کتبی اعضای رسمی انجمن) به عنوان دستیار اول طراح فعالیت کرده باشند، با سابقه فقط 1 فیلم بلند سینمایی می توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره ۲: برای متقاضیانی که برای عضویت در انجمن از امتیاز دستیار اول بودن استفاده می‌کنند، سابقه دستیاری طراح در حداقل 2 فیلم بلند سینمایی الزامی بوده و هر 500 دقیقه سریال داستانی یا 5 فیلم کوتاه داستانی یک فیلم سینمایی محسوب خواهد شد.

2 . از تاریخ پایان قراردادِ آخرین فیلم سینمایی متقاضی نباید بیش از ۲ سال گذشته شده باشد.

3. برای اعضای اصلی کارت عضویت انجمن صادر می‌شود. مدت اعتبار کارت یک سال است که از اول مرداد هر سال آغاز می شود و در پایان دوره اعتبار درصورتِ رعایت شرایط و انجام تعهداتِ عضو، تمدید می‌شود.



ب . عضو افتخاری

1. طراحانی که در طول 25 سال سابقه فعالیت حرفه ای حداقل 10 فیلم سینمایی را طراحی کرده باشند و از پایان آخرین قراردادشان به عنوان طراح صحنه یا طراح لباس 3 سال گذشته باشد، پس از رسیدن به 65 سالگی می توانند در صورت تمایل عضویت افتخاری انجمن طراحان فیلم سینمای ایران را بپذیرند.

تبصره ۱: هر ۵۰۰ دقیقه سریال داستانی ۱ فیلم سینمایی محسوب می شود.

تبصره ۲: فارغ از شرایط مذکور، در موارد استثنایی مانند بیماری، ازکارافتادگی و … تشخیص کارگروه و تصویب هیئت مدیره برای تبدیل عضویت اصلی به افتخاری کفایت می‌کند.

2. عضو افتخاری از کلیه امتیازات عضو اصلی برخوردار است، جز حق رأی در مجامع‌عمومی و کاندیداتوری برای عضویت در هیئت مدیره و بازرس انجمن.

3. درمورد اعضای واجد شرایط برای عضویت افتخاری، کارگروه عضویت در خصوص تشکیل پرونده، اعلام به هیئتت مدیره و صدور کارت اقدام می‌کند.

4 . به اعضای افتخاری هرساله، در اول مرداد ماه، از طرف هیئت مدیره کارت عضویت افتخاری تقدیم می‌شود.

5. اعضای افتخاری از پرداخت حق عضویت سالانه و سهم اشتغال معاف هستند.



ماده 4 - درخواست عضویت:



1. متقاضیِ عضویت در انجمن، باید شخصاً نمون‌برگۀ درخواست عضویت را شامل مشخصات و فهرست کامل آثارش- پر کند و تصویر قرارداد(های) آخرین سال فعالیت خود را به ضمیمه دیگر مدارک به منشی انجمن تحویل دهد و رسید دریافت کند. تبصره: متقاضیان عضویت در انجمن جهت تشکیل پرونده ملزم به پرداخت 25% از مبلغ تعرفه ورودی تعیین شده هر سال انجمن به عنوان هزینه تشکیل پرونده می باشند که درصورت موافقت هیئت مدیره با عضویت ایشان این مبلغ از ورودی اولیه کسر می گردد.

2 . درخواست کتبیِ متقاضی عضویت در اولین جلسۀ کارگروه – حداکثر پس از دو هفته – بررسی شده و در صورت لزوم، کسری‌های احتمالی کتباً به متقاضی اعلام می‌شود.

3. کارگروه پس از بررسی نهایی، که حداکثر یکماه پس از تکمیل پرونده خواهد بود نظرخود را در خصوص موافقت یا مخالفت با عضویتِ (با ذکر دلیل) صادر و برای هیئت‌مدیره می‌‌فرستد.

4. هیئت‌مدیره در اولین جلسۀ خود گواهی تأیید یا عدم تأیید عضویتِ متقاضی را (با ذکر دلایل) صادر می‌کند و نمون برگه تائیدیه را به کارگروه بازمی‌گرداند تا در پروندۀ عضو در کارگروه نگهداری شود.

تبصره: متقاضی عضویت در صورت اعتراض به رأیِ عدم تأیید می‌تواند شکایت خود را از طریق بازرس انجمن در اولین جلسه مجمع عمومی طرح کند. بازرس موظف به طرح شکایت در مجمع است. تصمیم مجمع در این موارد قطعی است.

5. کارگروه، ضمن اعلام موافقتِ انجمن با عضویتِ متقاضی، شماره حساب و دو هفته مهلت پرداخت هزینه ورودیه را به او اطلاع می دهد؛ با تاکید بر اینکه رسمیت عضویت، مشروط به پرداخت تعرفه ورودی و ارائه سند پرداخت است.

تبصره: در صورتی که متقاضی در مهلت مقرر اقدام به پرداخت تعرفه ورودی و دریافت کارت عضویت خود نکند، کارگروه برای آخرین بار به او یادآوری می‌کند و دو هفته فرصت می‌دهد. اگر باز هم متقاضی اقدام نکند یا دیرتر مراجعه کند، کارگروه به مدت یک سال از صدور کارت عضویت و ثبت نام او در فهرست اعضای انجمن خودداری خواهد کرد.

6. کارگروه عضویت پس از دریافت رسیدِ پرداختِ هزینه ورودیه در اولین فرصت (حداکثر 10روز) کارت عضویت را صادر و به شخص عضو، در قبالِ گواهی رسید، تحویل می دهد.

۷ . به منظور هماهنگی با روند تمدید عضویتِ بقیۀ اعضای انجمن، تاریخ پایان اعتبارِ کارتی که برای عضوِ تازه وارد صادر می شود، هم‌زمان باتاریخ پایان اعتبار اعضای دیگر، پایان تیر ماه هر سال خواهد بود.



ماده 5 - «تمدید عضویت»



۱ . اعضاء برای تمدید عضویت در انجمن، علاوه بر رعایت مفاد اساسنامه، آیین‌نامه و شرایط کلی عضویت، موظند حق عضویت سالانه و سهم‌ اشتغال تمام فعالیت‌های سال گذشته خود را - تا پایان اسفند- مطابق با تعرفه مصوب آخرین مجمع عمومی پرداخت نمایند.

۲ . اعلام کتبیِ فهرست کامل فعالیت سالِ گذشته هر عضو همراه با مشخصات مربوطه الزامی است؛ این فهرست شامل نام هر اثر (فیلم‌های بلند و کوتاه سینمایی و تلویزیونی، سریال و آگهی های تبلیغاتی)، نام کارگردان، تهیه کننده و تاریخ شروع و پایان تمام پروژه‌هایی است که تا پایان اسفند سال گذشته، قرارداد طراحی آنها به پایان رسیده باشد.

تبصره: در مورد سریال‌ها به دلیل طولانی بودن مدت تولید، ۴ماه از هر قرارداد، معادل یک فیلم سینمایی محاسبه می شود و باید بر همین مبنا سهم ‌اشتغال سالانه (تا پایان اسفند) پرداخت شود.

۳ . آخرین مهلتِ اعلام فعالیت‌(ها) و پرداخت حق‌عضویت و سهم‌اشتغالِ اعضاء، اول تیرماه است.

۴ . این مهلت طی ۲نوبت آگهی در سایت و‌ صفحات مجازی انجمن در ۱۵اردیبهشت و ابتدای خرداد به اعضاء یادآوری می شود. همچنین در 20خرداد به اعضایی که تا آن زمان اقدام لازم را انجام نداده باشند، برای آخرین بار(به صورت مکتوب و مستقیم) اخطار داده می شود.

تبصره: هیئت مدیره می‌تواند براساس پیشنهاد کارگروه، با توجه به شرایط، این مهلت را برای برخی از اعضا تا حداکثر 3 ماه تمدید نماید.

۵ . فهرست اعضاء، و فعالیت(هایشان) در اول تیرماه به‌ صورت پی دی اف در صفحه ارتباطی انجمن در فضای مجازی(واتساپ) درج می شود. مسئولیت عدم ارسال اطلاعات، نادرستی و نقائص احتمالی اطلاعات دریافتی و عواقب آن با عضو مربوطه است.

۶ . کارگروه عضویت تا ۲۰ تیرماه پرونده‌ها را بررسی می‌کند؛ فهرست واجدین شرایط برای تمدید عضویت و اعضایی که تمدید عضویت شان به دلیل ناقص یا نادرست بودنِ اطلاعاتِ مندرج در پرونده شان میسر نیست، برای هیئت مدیره می فرستند.

۷ . هیئت‌مدیره تا اول مردادماه بر اساس گزارش دریافتی از کارگروه عضویت، توسط دبیر هیئت مدیره اسامیِ اعضای واجد شرایط برای دریافت کارت عضویت را در واتساپ انجمن اعلام می کند؛ همچنین اسامی اعضایی را که بدون دلیل موجه در مهلت مقرر اقدام به تمدید عضویت نکرده باشند یا در مدارک ارسالی ایشان نواقص یا هر نوع ناراستی مشاهده شده باشد در واتساپ اعلام می‌کند و فرصت یک ماهه‌ برای اقدام یا رفع اشکالات در نظر گرفته می‌شود.

۸ . اعضایی که بدون دلیل موجه روند تمدید عضویتشان در ۱۵ مرداد به انجام نرسیده باشد، ملزم به پرداخت2برابری تعرفه های تعیین شده هستند.

۹ . اعضای انجمن برای دریافت کارت عضویت جدید می‌توانند شخصاً یا از طریق معرفی کتبی نماینده اقدام نمایند.

تبصره: کارت اعضایی که در زمان مقرر، روند تمدید عضویت را طی نموده ولی به هر دلیل برای دریافت آن مراجعه نکنند، در دفتر انجمن نگهداری خواهد شد.



ماده 6 تعلیق عضویت :



عضویت اعضا در موارد زیر تعلیق می‌شود:

1 . از دست دادن شرایط مندرج در مادۀ 4 اساسنامه

2 . عدم رعایت ضوابط حرفه‌ای و هتک حیثیت حرفه به تشخیص هیئت مدیره

3. حکم صادره مرتبط و قطعی از مراجع قانونی کشور، مراجع حل اختلاف قانون کار و شورای داوری خانه سینما

4. عضویتِ اعضایی که روند تمدید عضویتشان را در مهلت مقرر کامل نکرده باشند و پس از اخطار و مهلتِ 1 ماهه ای که کتباً از طرف دبیر هیئت مدیره با ذکر دلیل به ایشان ابلاغ می شود، همچنان اقدامی نکنند یا توضیح قابل قبولی ارائه ندهند، با تصویب هیئت مدیره به حالت تعلیق درمی آید و به ایشان ابلاغ می شود.

چنانچه تا یک سال از ابلاغ اخطار نهایی باز هم اقدامی صورت نگیرد، هیئت مدیره موظف به طرح درخواست لغو عضویت در مجمع عمومی است.

5. عدم اشتغال و استمرارِ فعالیت عملی به عنوان طراح صحنه یا طراح لباس در یک فیلم‌ سینمایی به مدت ۳ سال از پایان آخرین قرارداد.

تبصره: طراحی سریال (تلویزیونی یا شبکه خانگی) حداقل به مدت 500 دقیقه، یا طراحیِ 2 فیلم داستانی تلویزیونی، یا طراحی 10 فیلم کوتاه 10 فیلم کوتاه، یا طراحی 20 آگهی تبلیغاتی هریک معادل یک فیلم سینمایی محسوب می شود. محاسبه و تأیید یا عدم تأییدِ کمیتِ مجموع فعالیت هرعضو با کارگروه عضویت است که کتباً در پروندۀ عضو ثبت می شود و نظر نهایی با هیئت مدیره است.

6. هیئت مدیره موظف است در صورت تعلیق هر عضو، مراتب را در اولین فرصت توسط دبیر، کتباً و رسماً با ذکر دلیل به اطلاع او برساند.

7. عضوِ تعلیقی می‌تواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع‌عمومی مطرح کند. تصمیم مجمع عمومی قطعی است.

8. افرادِ تعلیق عضویت شده تا رفع تعلیق از حق رأی در مجمع عمومی و برخورداری از امتیازات متعارف(دریافت بلیط جشنواره، دریافت وام، حضور در صفحات مجازی انجمن و ...) محروم می شوند ولی متعهد به انجام تعهدات قبلی (مثل بازپرداختِ وامِ دریافتی یا ...) هستند.

9. رفع تعلیق عضوی که بدلیل عدم پرداخت بموقع هزینه ها تعلیق شده باشد منوط به پرداخت دوبرابری هزینه ها خواهد بود.



7 - لغو عضویت :



1. چنانچه عضو تعلیقی پس از دریافت توضیح و دلایل کتبی و رسمی هیئت مدیره، مبنی بر تعلیق عضویت، تا پیش از برگزاری مجمع سالیانه اقدامی برای رفع تعلیق نکند، هیئت مدیره موظف به طرح درخواست لغو عضویت در مجمع عمومی است.

2 . لغو عضویت به درخواست هیئت‌مدیره باید به تصویب مجمع‌عمومی برسد.

3 . لغو عضویت باید توسط هیئت‌مدیره به عضو لغو عضویت‌شده، بازرس و نهادهایی که با انجمنن و اعضای آن ارتباط تعهدآور دارند، به ‌صورت کتبی اعلام شود.

4. لغو عضویت تاثیری بر تداوم اجرای تعهدات قبلی (مثل بازپرداخت وام دریافتی و ...) عضو به انجمن نخواهد داشت.

5. افرادی که لغو عضویت شده اند در صورت درخواست عضویتِ دوباره علاوه بر لزوم طی مراحل 2-6 مندرج در ماده 4(درخواست عضویت)؛ ملزم به پرداخت بدهی های مالی دوره عضویت پیشین خود به میزان مصوب همان سال هستند.





« فصل سوم - سایر مقررات »



1. اجرای این آیین‌نامه، برعهده کارگروهی به ترتیب زیر است که توسط هیئت‌مدیره برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند:

نایب‌ رئیس هیئت‌مدیره و خزانه ‌دار و حداقل ۳ نفر و حداکثر 7 نفراز اعضای با سابقه انجمن.

2 . جلسات کارگروه با حضور نایب رئیس یا خزانه‌ دار و حداقل 2 عضو دیگر رسمیت می‌یابد.

تبصره: مسئولیت برگزاری جلسات، تدوین صورتجلسه‌ها، تشکیل پرونده برای اعضا و نظم بخشیدن و نگهداری از تمامی اسناد و مدارک کارگروه با نایب رئیس انجمن است.

3. در موارد پیش‌بینی نشده و استثنایی، تصمیم یا اقدام لازم از سوی کارگروه به هیئت‌مدیره پیشنهاد می‌شود ولی مسئولیت اقدام با هیئت مدیره است که در برابر اعضا و مجمع‌عمومی، مسئول و پاسخگو خواهد بود.

4. برای تمامی مراحلِ عضویت، تمدید، تعلیق و لغو عضویت، نمون‌برگه‌های ویژه‌ای طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تبصره: الزامیست تمامی اسناد و مدارک مربوط به کارگروه عضویت باید در بایگانی فیزیکی و علاوه برآن به صورت فایل های دیجیتالی وحداقل یک نسخۀ بک‌آپ) نگهداری شود.

۵ . تمام اعضایی که سن ایشان بالاتر از 70 سال باشد از پرداخت حق عضویت سالانه و سهم اشتغال معاف خواهند بود.

۶ . کارگروه موظف است در پایان هر سال فهرست کامل نام اعضا، فعالیت‌(ها) و پرداخت‌(ها) را در قالب گزارش فعالیت سالانه از طریق هیئت مدیره به مجمع عمومی ارائه نماید.





" این آیین نامه (اصلاحیه سال 1401) توسط اعضای کارگروه عضویت (امیر اثباتی، منصوره یزدان جو، احمد ساکت، امیرحسین حداد، لیلا نقدی پری، بابک کریمی طاری و آیدین ظریف) تدوین شد و در تاریخ 05/02/1401 به تصویب هیئت مدیره انجمن (کامیاب امین عشایری، منصوره یزدان جو، کیوان مقدم، امیرحسین قدسی و آیدین ظریف) رسید. "
نازنین خزاعی
بابک پناهی

نازنین خزاعی
کامیاب امین عشایری

نازنین خزاعی
تهمینه میرمیرانی

نازنین خزاعی
محمدحسین کرمی

نازنین خزاعی
رعنا امینی

نازنین خزاعی
امیرحسین اثباتی

نازنین خزاعی
عبدالحمید قدیریان

نازنین خزاعی
مرتضی فربد فشتمی

نازنین خزاعی
الهام جعفری معین

نازنین خزاعی
شیده محمودزاده

نازنین خزاعی
جهانگیر میرزاجانی

نازنین خزاعی
ویدا روشنی

نازنین خزاعی
زهرا بوریایی دوست

نازنین خزاعی
کیوان ذوالفقاری

نازنین خزاعی
حدیث حسنوند

نازنین خزاعی
آلما گشتاسب

نازنین خزاعی
امیر حسین حداد

نازنین خزاعی
لیلا نقدی پری

نازنین خزاعی
سارا خالدی زاده

نازنین خزاعی
رضا حاجی درویش

نازنین خزاعی
محمد صادقی

نازنین خزاعی
مه لقا ناقد

نازنین خزاعی
علی وطن دوست

نازنین خزاعی
سید محسن آهنگرانی فراهانی

نازنین خزاعی
فرهاد عزیزی فرد

نازنین خزاعی
سید محسن شاه ابراهیمی

نازنین خزاعی
زهره سلطانی

نازنین خزاعی
مطهره موسوی

نازنین خزاعی
هدی میرزایی تشنیزی

نازنین خزاعی
محمدرضا کفاشیان

نازنین خزاعی
حجت اشتری

نازنین خزاعی
حمیده رسولی

نازنین خزاعی
فرحناز نادری

نازنین خزاعی
نگار نعمتی

نازنین خزاعی
سعید اسدی داشبلاغی

نازنین خزاعی
مهناز غنی

نازنین خزاعی
فرهاد ویلکچی

نازنین خزاعی
سید حسین عالی نژاد

نازنین خزاعی
آتوسا قلمفرسائی

نازنین خزاعی
روح الامین جهانی

نازنین خزاعی
نازنین خزاعی

نازنین خزاعی
سیده شیما میر حمیدی

نازنین خزاعی
ملک جهان خزاعی

نازنین خزاعی
مهرناز اکبری

نازنین خزاعی
مهدی قوچانی

نازنین خزاعی
غفار رضائی

نازنین خزاعی
سهیلا فرزاد هاشمی زاد

نازنین خزاعی
مارال جیرانی

نازنین خزاعی
آزاده میرزاقوام

نازنین خزاعی
شیوا رشیدیان

نازنین خزاعی
اسماعیل مقصودی

نازنین خزاعی
مجید علی اسلام

نازنین خزاعی
سمیه جعفر بکلو

نازنین خزاعی
مجید شهبازی

نازنین خزاعی
ندا نصراله زاده ماسوله

نازنین خزاعی
ایرج رامین فر

نازنین خزاعی
محسن غلامی

نازنین خزاعی
امیر ملک پور ارشلو

نازنین خزاعی
نازنین توسلی

نازنین خزاعی
محسن نصراللهی

نازنین خزاعی
سوسن نوروزی

نازنین خزاعی
حسین مجد

نازنین خزاعی
فاطمه رضائی میلانی

نازنین خزاعی
حسین منصور فلاح

نازنین خزاعی
محسن شریفی

نازنین خزاعی
حسن روح پروری

نازنین خزاعی
گلناز گلشن

نازنین خزاعی
ملودی علی اسمعیلی

نازنین خزاعی
علی مربی

نازنین خزاعی
ابوالقاسم خورشیدی

نازنین خزاعی
محمد محمدی

نازنین خزاعی
علی شایانفر

نازنین خزاعی
امیر حسین قدسی

نازنین خزاعی
جعفر محمدشاهی

نازنین خزاعی
عباس بلوندی

نازنین خزاعی
افسانه صمدزاده

نازنین خزاعی
آیدین ظریف

نازنین خزاعی
مژگان عیوضی

نازنین خزاعی
فرامرز بادرام پور

نازنین خزاعی
بابک کریمی طاری

نازنین خزاعی
محمدرضا میرزامحمدی

نازنین خزاعی
بهزاد جعفری طادی

نازنین خزاعی
حمید شهیری

نازنین خزاعی
دلیله احمدپور صوفیانی

نازنین خزاعی
غزاله معتمد

نازنین خزاعی
کیوان مقدم

نازنین خزاعی
منصوره یزدان جو

نازنین خزاعی
علی نصیری نیا

نازنین خزاعی
فاطمه سروش پیام

نازنین خزاعی
زهرا صمدی دینانی

نازنین خزاعی
پیام حسین سوری

نازنین خزاعی
حمیدرضا برقی

نازنین خزاعی
نسیم نورزاد سیگارودی

نازنین خزاعی
مرجان گلزار شهری

نازنین خزاعی
مهرزاد ضرابیان

نازنین خزاعی
محمدمهران یوسف زاده

نازنین خزاعی
فاطمه بک محمدی

نازنین خزاعی
سید احمد ساکت

نازنین خزاعی
امیر بنائی

نازنین خزاعی
جمیله عبدالحمیدی

نازنین خزاعی
سحر شهامت

نازنین خزاعی
داریوش پیرو

نازنین خزاعی
سیامک کاری نژاد

نازنین خزاعی
مهدی محمدپورموسوی

نازنین خزاعی
علی عابدینی

نازنین خزاعی
عادله چراغی

نازنین خزاعی
سهیل میرسپاسی

نازنین خزاعی
سعید هنرمند

نازنین خزاعی
زهره رحمانی

نازنین خزاعی
مهنوش عباسی

نازنین خزاعی
البرز ملک پور ارشلو

نازنین خزاعی
مجید میرفخرائی

نازنین خزاعی
امیرحسین دوانی

نازنین خزاعی
سارا فاضل سمیعی

نازنین خزاعی
شهرام قدیری مطلق

نازنین خزاعی
قاسم ترکاشوند

نازنین خزاعی
اصغر نژد ایمانی کلیان

نازنین خزاعی
مهدی دیلمی

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29 کد پستی: 37511-15617
ساختمان شماره 2: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، نرسیده به طالقانی، نبش کوچه شفیعی، پلاک28 ساختمان شماره 3: خیابان لاله زار، کوچه پیرنیا

Template Design:Dima Group